Normandië en begin Tour de Rob - Reisverslag uit Flers, Frankrijk van Rob Brandwijk - WaarBenJij.nu Normandië en begin Tour de Rob - Reisverslag uit Flers, Frankrijk van Rob Brandwijk - WaarBenJij.nu

Normandië en begin Tour de Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

12 Juni 2017 | Frankrijk, Flers

Vrijdag 9 Juni

Een rondrit gemaakt langs allemaal groene wegen. Op de Michelin kaarten krijgt een weg een groene steun kleur als deze mooi is. Onderweg bij een restaurant in een oude watermolen buiten gelunched. Daarna wilden we een abdij bezoeken maar die bleek niet toegankelijk. Wel twee mooie watervallen daar vlakbij bezocht. Weer een hoop gelopen met veel dalen en klimmen.

Zaterdag 10 Juni

Het verblijf op deze camping is ook weer voorbij. Na het ontbijt het huisje schoon gemaakt en toen vertrokken voor de laatste dag Normandië samen. Deze stond weer in het teken van D-Day. Eerste stop is Pointe du Hoc. Daar hebben Amerikaanse rangers de cliffen bedwongen en het Duitse geschut wat boven op Point du Hoc stond onschadelijk gemaakt. Het gebied wordt nog zo veel mogelijk in tact gehouden. Dus je ziet veel kraters van bommen en bunkerresten. Blijft toch indrukwekkend. Toen langs Omaha Beach naar Arromanches gereden. Bij Omaha Beach zijn wel monumenten en musea maar is verder weinig tastbaars te zien. Bij Arromanches zijn de resten van de tijdelijke haven te zien die men daar als onderdeel van de invansie heeft aangelegd. Het moet het daar een drukte van je welster geweest zijn toen. Verder langs de kust en dus lang Gold Beach en Juna Beach en Sword Beach naar ons hotel in Benouville gereden. Eerst even de Pegasus bridge bezocht. 's Avonds in het hotel prima gegeten.

Zondag 11 Juni

Corine rijdt vandaag in haar eentje nar huis en ik ga aan mijn Tour de Rob beginnen. Na het ontbijt de fiets opgepakt, afscheid van Corine genomen, helm opgezet en vertrokken. De eerste stop was de bakker om brood voor de lunch te kopen. Daarna nog even bij de Pegasus bridge gestopt. Hier stond een bandje te spelen omdat later de lopers van de marathon van Caen hier langs kwamen. Tot Caen het fietspad langs het kanaal gevolgd. Na Caen ging het over in een voie verte die aangelegd was langs en op een oude spoorlijn. Na Thury-Harcourt was het gedaan met de pret. Toen gingen we de Suisse Normandië in. En werd het soms klimmen geblazen. Robbies trainingskilometers waren allen vlak en dat heb ik geweten. In Clecy een camping opgezocht. Want nog ruim 10 km naar Pont-d'Ouilly leek te veel van het goede. Na bestudering van de Michelin kaart zitten hier ook een paar pijltjes op de route. Eerste keer tent opgezet en toen douchen. Corine belde rond half zes dat ze weer thuis was en goed overgekomen was. Rond 7 uur gegeten in een tentje vlakbij met zicht op de rivier en de camping. 's Avonds nog wat uitgebreider met Corine gebeld en toen vroeg naar bed.

Maandag 12 Juni

Tweede fietsdag, de route naar Pont-d'Oudily bevatte inderdaad een paar pittige klimmetjes. Tempo ligt duidelijk lager dan gisteren. Daar een grand café au lait gedronken. Besloten om de relatief lichtere variant naar Flers te nemen. Maar ook deze gaat door de Suisse Normandië dus nog behoorlijk op en neer. Wel een mooie route die over zeer rustige wegen gaat. Met daardoor natuurlijk wel wat extra klimwerk. In Conde-sur-Noireau geluncht. Ook besloten niet verder dan Flers te gaan. De benen begin ik goed te voelen en ook qua tijd is Domfront niet haalbaar. Rond 17:00 op de camping in Flers. Tent opzetten, daarna douchen, het verslag bijwerken terwijl mijn telefoon en accu voor mijn draagbare apneu apparaat worden opgeladen. Zo nog even naar Flers om een hapje te eten. En dan weer vroeg naar bed.