Regen, hitte, bezoek vrienden en onweer - Reisverslag uit Gray, Frankrijk van Rob Brandwijk - WaarBenJij.nu Regen, hitte, bezoek vrienden en onweer - Reisverslag uit Gray, Frankrijk van Rob Brandwijk - WaarBenJij.nu

Regen, hitte, bezoek vrienden en onweer

Blijf op de hoogte en volg Rob

10 Juli 2017 | Frankrijk, Gray

Zaterdag 1 Juli

Het ziet er grijs uit en voelt heel vochtig maar het is droog. Dus gaan we weer op pad. De route volgt het jaagpad langs het kanaal. Er varen hier alleen plezierboten. Kom zelfs een boot uit Nederland tegen. Vlak voor Decize begint het weer echt te regenen. Inkopen, iets te drinken en te snoepen, gedaan bij de supermarkt. Vervolgens hotel gezocht. 's Avonds in hotel gegeten.

Zondag 2 Juli

Zo nu en dan komt de zon door. Na het ontbijt nog even terug naar supermarkt voor dag proviand. De winkels zijn, als ze open zijn op zondag maar tot 12:00 uur open. Hier werd ik door een Duitse fietser aangesproken die op weg was naar Basel via Euro 6 route. Dit is een koppeling van o.a. de Loire route en de route die ik nu volg. Hij had wel zitten bibberen in zijn tentje en was vanmorgen uit Nevers vertrokken. Deed duidelijk meer km's op een dag als ik. De eerste 20 km weer langs het kanaal gefietst. Daarna was het uit met de pret en moest er weer eens geklommen worden, gelukkig ook zo nu en dan dalen. Het gaat duidelijk makkelijker als in Normandie. Op een gegeven moment over een mooie kam gefietst, als het niet zo grijs en grauw geweest zou zijn, met schitterende vergezichten. Nu heb ik ze er zelf maar bijgedacht. Ook begon het weer te regenen. Hotel gevonden bij een meer. Het hotel had geen restaurant maar naast het hotel zat een Casino waar je ook kon eten. Toen ik na het eten even een plasje wilde doen in het Casino gedeelte werd ik streng toegesproken door een juffrouw dat dit niet mocht want ik moest mij legitimeren als ik het Casino deel in wilde. Het restaurant bleek op een verstopt plekje ook over toiletten te beschikken.

Maandag 3 Juli

De zon schijnt weer als ik vertrek en vanaf het hotel de eerste 15 km weer eens een oud spoorlijntje volg. Daarna weer verder langs een kanaal. In Digion met het kanaal de rivier overgestoken en een salade gegeten. Ik had in het centrum een supermarktje gezien en dacht slim te zijn om daar weer langs te gaan. Open vanaf 14:30, ik was er om 14:25 dus dacht past precies. Toen er na 10 minuten nog geen lichten aangingen viel me op dat er ook stond dat men op maandag gesloten is. Dus andere supermarkt gezocht en eten voor 's avonds gekocht. Met goed weer verder gereden. Zit duidelijk op een populaire fietsroute want kom regelmatig vakantiefietsers tegen. Ook op de camping staan er een aantal. Ondanks dat de camping een snack-bus ingericht als restaurant had mijn eigen eenvoudige avondmaaltijd opgegeten.

Dinsdag 4 Juli

Bij het brood halen kreeg ik koffie aangeboden van de camping dame. Dit bleek een standaard service te zijn voor fietsers. Vandaag is de hele route weer langs een kanaal. De zon schijnt en het is weer warm. Het restaurant op de camping bleek op dinsdag gesloten te zijn. Dus in het stadje bij een pizzeria gegeten.

Woensdag 5 Juli

Na een aantal dagen noordelijk gereden te hebben buig ik nu in Chalon sur Saône weer af naar het zuiden. Tot de Saône volg ik nog een kanaal daarna fiets ik evenwijdig of langs de Saône. In tegenstelling tot de Loire is deze rivier wel bevaarbaar. Ik zie echter vooral plezierboten en geen vrachtvaart. In Fleurville op de camping aan de rivier gestaan. Het was duidelijk dat deze camping een Nederlandse eigenaar heeft. Er stonden vooral Nederlanders en ook het personeel was allemaal uit nederland. Verder bleek de camping die avond een tussenstop voor een liftwedstrijd van Amsterdam/Gent naar Barcelona. Er druppelden in de loop van middag/avond zo'n 150 lifters binnen. Allemaal koppeltjes van 2 en voor mijn gevoel opvallend veel vrouwen. Op deze camping is het restaurant op woensdag open. Maar er was een noodoplossing, de frietkar. Het avondeten werd dus een frietje met en een frikandel met.

Donderdag 6 Juli

Vandaag maak ik de doorsteek naar Co en Carin. Carin is een oud collega uit mijn Treintaxi tijd. Zij zijn bijna 20 jaar geleden naar Frankrijk verhuisd om daar te gaan boeren. In de loop der jaren zijn Corine en ik al een aantal keren op de fiets op bezoek geweest. Onder anderen voor hun bruiloft. Dus nu ik op de fiets in de buurt ben moet ik er ook even langs. Ik heb voor de zekerheid begin van de week al contact gezocht om zeker te weten dat ze thuis zijn. Eigenlijk twijfelde ik daar niet over omdat ze een boerenbedrijf met koeien hebben en die moeten iedere dag gemolken worden. De route is de eerste 30 kilometer relatief vlak. Maar daarna moet een heuvelrug over om het dal van de Suran te komen. Zo'n 250 meter klimmen bij meer dan 30 graden. Was er rond 15:30 dus mooi op tijd, voordat Carin moest gaan melken. Ze wonen zelf in een groot huis in het dorp en de boerderij ligt ongeveer 1,5 km buiten het dorp. Na het douchen en bij elkaar zoeken van mijn was lekker zitten lezen. Rond zeven uur kwamen Co en hun zoon Frank thuis en tegen achten ook Carin en hun jongste dochter Sofie. De oudste Caroline bleef slapen bij een vriendinnetje omdat ze vandaag haar laatste schooldag gehad had. Heerlijk buiten zitten eten en kletsen.

Vrijdag 7 Juli

Vandaag bij Co en Carin gebleven. Heerlijk uitgeslapen en ontbeten toen Carin terug was van het melken. Co heeft eind vorig jaar een strobaal tegen zijn schouder gehad. Hij is in januari geopereerd en moest toen absolute rust houden. Iets wat voor hem als boer een grote uitdaging is. Hij mag formeel nog niet werken en heeft een bedrijfshulp als vervanger. Volgende week krijgt hij te horen of hij genezen is en weer in staat is alle werkzaamheden te doen. Praktisch gezien doet hij al weer veel dingen zolang hij er maar geen kracht voor moet zetten met zijn rechterarm. Het rijden met een moderne tractor met een opraapwagen is dan ook geen enkel probleem. 's middags op de boerderij geweest. Er werd graan, dat verbouwd wordt als voer voor de koeien, geoogst door een loonwerker. Voor de opslag van dit graan hebben ze eigen silo's. Ook werd er gras binnen gehaald dat gisteren gemaaid was. Ook hiervoor hebben ze een grote overdekte opslag bij de boerderij. Een aantal keren met Co meegereden, het voordeel van een moderne trekker is ook dat deze een cabine met airco heeft. Het was weer een warme dag. Na het melken rond acht uur met Carin en Sofie terug naar hun huis. Caroline bleek ook weer thuis. Co en Frank kwamen veel later want zij hadden het binnenhalen van het gras nog afgemaakt.
Omdat we 's middags al warm gegeten hadden 's avonds nog wat gesnackt en zitten kletsen. De kinderen zijn tweetalig, want thuis wordt er zo veel mogelijk Nederlands gesproken. Je merkt wel dat de kinderen soms naar woorden moeten zoeken.

Zaterdag 8 Juli

Co en Carin leveren hun melk aan de locale kaasmakerij. Co is vice voorzitter van de coöperatie. Hij vroeg me gisteravond of ik het leuk vond om de kaasmakerij te bezoeken. Dus was het om 8 uur opstaan om naar de kaasmakerij te gaan. Ze maken daar 7 dagen in week kaas van de melk die dagelijks opgehaald wordt. Recentelijk hebben ze uitgebreid en het proces verder geautomatiseerd. Co heeft me het hele proces laten zien. Moest op een aantal momenten denken aan het bezoek aan de Koperen Kat brouwerij in Delft. Ook hier allerlei ketels en leidingen. In het kaaspakhuis hebben ze een robot die de kazen poetst, zout en omdraait. Na het bezoek ontbeten en mijn schone kleren in de tassen gedaan. Carin nogmaals hartelijk bedankt voor het wassen. Toen weer op de fiets gestapt richting Lons verder het dal in. Na een kilometer of vijf werd ik ingehaald door Carin die daarna stopte en mij mijn handdoek gaf die ik vergeten was. Aan het einde van het dal gedaald naar Lons. En toen via glooiend terrein weer naar de Saône gereden. Op een eenvoudige camping aan de rivier bij Petit Noir overnacht. Toen ik vroeg of er ook de mogelijk was om iets te eten zij de dame van de camping ja. Ik begreep het niet helemaal maar ben eerst mijn tent gaan opzetten. Het bleek dat de vaste gasten van de camping die avond gezamenlijk aten en ik wel mee kon eten. Een specialiteit uit Bourgondie inclusief wijn. Rond acht uur kwam men bij elkaar voor het aperitief. Op een gegeven moment kwam er een pan met ingekookte rode wijn saus die heerlijk rook. In deze saus werden eieren gepocheerd. Deze werden geserveerd op een stuk brood. Omdat ik speciale gast was kreeg ik drie keer opgeschept. Daarna kaas en ijs. Het was helemaal af. Zo goed en zo kwaad met een aantal mensen gesproken en proberen uit te leggen hoe deze vakantie opgebouwd is. Aan het einde van de avond werd het pikke donker en kregen we regen met onweer.

Zondag 9 Juli

Omdat het 's morgens regende gewacht tot een uur of twaaf met vertrekken. Het zou tot een uur of vier droog blijven. Het doel is weer op de route van het boekje onbegrensd fietsen naar Barcelona te komen. Hiervoor ben ik de hele dag in buurt van de Saône gebleven. In Auxonne begon het rond vier uur inderdaad te regenen. Dus op zoek naar een hotel. Langs twee hotels gereden die beide op zondag gesloten waren. Dus uiteindelijk naar de camping gegaan en toen het even droog was de tent opgezet. 's Avonds in het restaurant op de camping gegeten.

Maandag 10 Juli

De weersverwachting was dat het 's middags zou gaan regenen en onweren. Rond half tien vertrokken voor wederom een tocht in het dal van de Saône. Na ongeveer 10 kilometer de route van het boekje opgepikt. Er bleek een brug afgesloten te zijn waardoor ik iets van de route moest afwijken. In Gray besloten een hotel te zoeken. Daar de middag doorgebracht met wassen, dutten, lezen en blog bijwerken. Aan het einde van de middag en avond fikse onweersbuien en regen. Sanne en Johan geïnformeerd over afgesloten brug. Zij fietsen de komende weken vanuit Nederland deze route naar Taize.

• 11 Juli 2017 - 13:16

Marcel Steijn:

Leuk om bekende plaatsjes voorbij te zien komen (Decize, Digoin). Zelfs ooit 's in Taizé geweest. Wel jammer dat je kaas en de koperen kat in 1 adem noemt, hahaha. Veel (fiets)plezier!!!

• 11 Juli 2017 - 13:27

Sanne:

Haha leuk dat je ons nog noemt Rob! Bedankt voor de tip en tot over een paar weken!

• 12 Juli 2017 - 00:26

Alexander :

Goed bezig! Ik hoop dat je hoofd ook al wat leger is?
    Wij zijn dat nu ook aan het doen/proberen.
    Geniet er nog van.

• 12 Juli 2017 - 09:43

Miriam Van Brandwijk:

Ha Rob!

Mooi verslag! Leuk daar op die boerderij en kaasmakerij. Ik was vroeger ook Taize-ganger. Het zal nu wel erg veranderd zijn.
    Succes met je fietstocht! Ik hoop dat je wat minder regen tegemoet gaat.
    Groeten, je schoonzus

• 12 Juli 2017 - 14:34

John "wat Is Alleen Fitnessen Saai" Quirijns:

Wow Robbie, na je klooster ervaring nu boeren ervaring. En dan bedoel ik echte boeren, niet je oprispingen ;) Je kop moet nu al wel wat leger zijn want je vergat weer eens wat haha. Blijf lekker doorfietsen en binnen afzienbare tijd is Corine weer bij je. Veul plezier.

• 12 Juli 2017 - 16:14

Lex:

Rob,

Jammer dat het weer niet altijd mee zit, maar als we je verslag lezen hebben we niet de indruk dat je daar veel last van hebt. We krijgen af en toe spontaan trek als we lezen over de lekkere dingen die je onderweg allemaal eet. Geniet er elke dag van en ga door met je blog.

Selma en Lex

• 16 Juli 2017 - 09:25

Caroline:

Hi Rob, wat leuk om te lezen dat je zo veel bijzondere mensen tegenkomt. Ik hoop dat je binnenkort snel uit de buiigheid komt en lekker kunt fietsen zonder je druk te hoeven maken over het weer. Ik lees niets over lichamelijke problemen dus je bent vast helemaal in fietsconditie. Veel plezier en geniet... maar dat zit wel goed als ik het allemaal zo lees