Spoorlijnen en rivieren - Reisverslag uit Saumur, Frankrijk van Rob Brandwijk - WaarBenJij.nu Spoorlijnen en rivieren - Reisverslag uit Saumur, Frankrijk van Rob Brandwijk - WaarBenJij.nu

Spoorlijnen en rivieren

Blijf op de hoogte en volg Rob

18 Juni 2017 | Frankrijk, Saumur

Dinsdag 13 Juni

De route gaat vandaag deels over oude spoorlijnen. Met een tussenstuk dat de naam Suisse Normandië weer eer aandoet. Ik begin wel te snappen waarom deze route zo'n goede waardering krijgt. Want het is een schitterende route. Kom ook regelmatig fietsers tegen zowel in de tegen richting als in dezelfde richting rijdend. Merk wel dat de benen nog geen fietsbenen zijn. Ze geven signalen af dat ze hard hebben moeten werken de afgelopen dagen. In Mayenne de camping gezocht en gevonden. Was nog wel even een heuveltje over. Besloten hier 2 nachten te blijven. Bij het inchecken kwamen 2 mannen die ik op het laatste spoorlijntje had ingehaald ook de camping op rijden. Bleken Nederlanders te zijn die met de camper en de fiets op vakantie waren. Even aan de praat over de mooie route en toen kreeg ik spontaan een kop koffie aangeboden. Leuk dergelijke spontane contacten. Nadat ik mijn tent opgezet had en gedoucht aan een Nederlands echtpaar dat met een caravan op de camping stond gevraagd of ik mijn apparaten mocht opladen. Was geen probleem. Boodschappen gedaan in het centrum en gegeten bij een kebab zaak. 's Avonds met Corine gebeld en toen gaan slapen.

Woensdag 14 Juni

Rustdag, dus geen tent opbreken maar wel de was doen. Daarna luieren en lezen bij de tent. Rond een uur of 2 naar het centrum gegaan en een salade als lunch gegeten op het centrale plein. Daar stonden een 10 tal Engelsen met Masarati's veel ronkend motor lawaai te maken. Duidelijk een groep boy's op pad met hun toy's. Na een kaasje voor bij het avondeten gekocht te hebben terug naar de camping om verder te rusten. De twee mannen waren ook weer terug van hun fietstochtje die dag dus kreeg ik weer koffie aangeboden. Verder een rustige avond.

Donderdag 15 Juni

Weer op de fiets en de hele dag, ruim 75 km over het jaagpad langs de Mayenne gereden. Met als grootste voordeel dat ik stroomafwaarts ging. Toch wel 50 meter gedaald over die hele afstand. Het was schitterend maar wel stoffig. Om de paar kilometer een sluis en nooit echt rechte wegen. Regelmatig tussen de bomen door waardoor je minder last had van de zon. Bij de eerste koffiestop waren ook een Engels en Frans stel dat ook op de camping in Mayenne overnacht had. De Engelse vrouw vond het vooral zwaar omdat ze constant moest trappen. Ze was meer gewend om zo nu en dan even lekker de benen stil te kunnen houden als er wat gedaald wordt. Daar was hier geen sprake van. Het was een mooie "vlakke" route. Halverwege in Laval een salade met zalm en scampi's genuttigd. In Chateau-Gontier de camping opgezocht. Het bleek dat beide fietsstellen ook hier weer overnachten. Na het opzetten van de tent en douchen op zoek naar een winkel om boodschappen te doen. Aan de rand van het stadje een grootte L'Eclerc gevonden. 's Avonds brood, kaas en worst gegeten.

Vrijdag 16 Juni

Het tweede deel van de tocht langs de Mayenne. Het is hier iets vlakker dus de sluizen liggen wat verder uit elkaar en het verval bij de sluizen is iets minder. De Mayenne gaat ter hoogte van Angers over in de La Maine en deze mond weer uit in de Loire. Een stuk fietspad langs de rivier gereden dat pas in 2017 geopend is. Was duidelijk nog niet zo vast aangereden en geregend zoals de andere delen. Na Angers de Loire gaan volgen. Nu stroomopwaarts dus moest iets harder werken. Geëindigd in Pont-de-Ce. Het zoeken van een geschikt restaurant was nog even een uitdaging 's avonds, want had geen zin in pizza of vond het te duur (chic). Uiteindelijk beland in een Aziatisch restaurant waar je volgens de buffet formule zoveel kon eten als je wilde. Me natuurlijk bescheiden opgesteld en vooral genoten van de garnalen. Op de camping Corine gebeld en vroeg gaan slapen.

Zaterdag 17 Juni

Nu een dag langs de Loire fietsen, heb besloten niet dan Saumur te gaan. Nu geen fietspaden of jaagpaden langs de rivier. Wel gaat de route over zeer rustige wegen. Het eerste deel langs de rechteroever. Dit is een vrij open landschap waarbij ik merk dat ik wind tegen heb. In Gennes steek ik de rivier over en ga verder langs de linkeroever van de Loire. De route loopt nu ook op een kilometer evenwijdig aan de rivier. En dat betekent dat je ongeveer 50 meter hoger fietst. Dus uit het dal klimmen en zo nu en dan het dalletje van de zij beek oversteken. Voordeel is wel dat het door een bosrijker gebied gaat waardoor ik weer minder last van de wind heb. Lekker op tijd rond 15:00 bij de camping. Staat er bij de receptie het bord "complet". Ervaring leert gelukkig dat voor fietsers er altijd nog wel een plekje is. Ook nu was dit het geval. Aan het begin van de avond geprobeerd te Skypen met Corine die in Nuenen op bezoek was. Lukte maar deels maar heb haar nog wel gezien. Het toeval wil dat Bas en Marianne ook op deze camping gestaan hebben. Op de camping Fish en Cips gegeten.

Zondag 18 Juni

Het lichaam gaf gisteren aan dat het wederom verstandig was een rustdag te nemen. En dus heb ik maar geluisterd. Rustig opgestaan, ontbeten en toen een plek gevonden waar ik mijn apparaten kon opladen. Nadat mijn telefoon weer 100% had de
0was gaan doen. Daarna weer heerlijk zitten lezen. Even contact met Josca gehad. Vroeg hoe het met Ingrid ging en kreeg foto toegestuurd met als commentaar bol.com. Als ik het zo zie is haar buik ongeveer nog net zoveel gegroeid als de mijne ondertussen is afgenomen. De route voor de komende dagen uitgezocht en besloten deze mooie route in ieder geval nog 1 dag langer te volgen. Daarna maak ik de doorsteek naar Poitiers om de Sint Jacobs route op te pikken. Rond 14:00 naar het centrum gefietst. Daar op terras een, jullie raden het vast al, heerlijke salade genuttigd als lunch. Daarna het kasteel van Saumur van buiten bekeken en van het uitzicht over de Loire en stad genoten. Toen weer langzaam terug naar de camping. Onderweg nog even kaasje voor bij het avondeten gekocht. Op de camping verslag bijgewerkt en op internet geplaatst.

• 18 Juni 2017 - 18:39

Joke:

Saumur, daar hebben wij ook op een (hele grote) camping gestaan jaaaaaren geleden. Prachtige omgeving.

• 18 Juni 2017 - 20:18

Mirjam:

Leuk die berichten steeds rob! Have fun!!

• 18 Juni 2017 - 21:54

Sanne:

Klinkt als een prachtige route Rob!

• 19 Juni 2017 - 08:26

Marianne:

Vanaf jullie eerste weekje samen met Corine tot nu, dat je daar zo mooi langs die Loire fiets, is het een leuke herbeleving van onze vakantie in 2015. Dus ik "zie" je fietsen. Heel erg leuk om je te volgen! Veel plezier weer verder! Op naar het volgende verslag

• 19 Juni 2017 - 12:05

Marja:

Zo te lezen geniet je van het fietsen en de schoonheid van het Franse land. Fijn!

• 22 Juni 2017 - 11:58

John "wat Is Alleen Fitnessen Saai" Quirijns:

Hey Rob. Mooie culinaire verslagen man. En uiteraard een prachtige omgeving. Saumur met zijn bubbeltjes wijn (mag geen champagne heten). Neem er eentje of twee want al die vis en garnalen moeten wel zwemmen ;-)
    Ga zo door en blijf naar je karkas luisteren. Een dagje lezen en garnalen is zo slecht nog niet. Blijf genieten.